Tagul Meta Robots – Ce, cum si de ce?

by BloggerIn on August 11, 2011

Tagul meta robots are doua functii principale: prima, spune motoarelor de cautare (mai precis robotilor care scaneaza site-ul pentru motoarele de cautare) daca continutul unei pagini poate fi sau nu indexat si, a doua, spune motoarelor de cautare daca link-urile din pagina trebuie considerate (follow) si evaluate.

Pentru fiecare functie exista cate un indicator, astfel:

  • index/noindex – spune motoarelor de cautare daca sa indexeze o pagina sau nu;
  • follow/nofollow – spune motoarelor de cautare daca sa ia in considerare link-urile dintr-o pagina sau nu.

Un exemplu de cum se foloseste tag-ul meta robots se poate vedea mai jos:

<meta name="robots" content="index, follow">

Acest tag spune motoarelor de cautare sa indexeze continutul paginii si sa considere link-urile intalnite. De fapt aceasta linie nu este necesara pentru ca toate motoarele de cautare considera aceasta ca fiind setarea implicita.

Un alt exemplu:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

Daca un robot care citeste continutul unei pagini intalneste tag-ul de mai sus atunci nu va indexa continutul paginii in rezultatele cautarilor si de asemenea nu va considera link-urile pe care le intalneste.

Alte variante posibile pentru tag-ul meta robots sunt:

<meta name="robots" content="index, nofollow">

pentru care pagina este indexata, dar link-urile sunt nofollow, sau

<meta name="robots" content="noindex, follow">

pentru cazul in care continutul paginii nu este indexat, dar link-urile sunt luate in considerare.

Alte optiuni (mai putin folosite) pentru meta robots sunt:

  • noarchive – nu permite motoarelor de cautare sa afiseze o copie a paginii (“cached copy”)
  • nosnippet – nu permite afisarea de informatii suplimentare privind pagina si previne stocarea unei copii.
  • noodp – blocheaza afisarea unei descrieri a paginii din Open Directory Project.

Unde modificam tag-ul Meta Robots?

Tag-ul meta robots trebuie introdus sau modificat in pagina, in interiorul tag-ului head. Acest lucru se poate face fie editand manual fisierul header.php sau in cazul unor teme ca Thesis chiar din interfata de editare a articolului.

Cand folosim tag-ul Meta Robots?

Indicatorul follow/nofollow este foarte important pentru ca numarul mare de link-uri do follow de pe o pagina are efecte negative in pozitionarea in rezultatele cautarilor si in calcularea Page Rank-ului. In cealalta extrema, exista de multe ori tentatia de a folosi optiunea nofollow in intreg site-ul/blogul, dar nici acest lucru nu este foarte ok. Motoarele de cautare (in special Google) prefera site-urile care adopta o atitudine echilbrata cu link-uri atat follow cat si nofollow.

Solutia de compromis pe care o folosesc si pe care o si recomand este urmatoarea:

  • in paginile cu peste 100 de link-uri (interne sau externe) folosesc nofollow la nivel de pagina in tag-ul meta robots;
  • link-urile de afiliat le marchez cu nofollow, fie individual prin rel=nofollow, fie in robots.txt;
  • in articole de obicei folosesc link-uri do follow.

In ceea ce priveste tag-ul noindex, trebuie stiut ca URL-ul paginii va fi totusi indexat (adica va putea aparea in rezultatele cautarilor), doar ca nu se evalueaza continutul. Asta inseamna ca pagina nu va putea fi gasita prin cautari pentru cuvinte cheie, dar va aparea prin cautari speciale de genul: site:bloggerin.ro.

Decizia de a indexa sau nu o pagina trebuie luata cu grija. In general, prefer sa las intregul blog sau site ca fiind indexabil, mai putin partea care tine de administrare si care nu aduce nici un beneficiu din punct de vedere SEO. O pagina poate fi marcata ca fiind neindexabila in cazul in care continutul ei difera mult fata de continutul general al site-ului si indexarea ei poate duce la diluarea cuvintelor cheie.

Folositi tag-ul meta robots? Ce optiune folositi pentru link-uri?

Related Posts with Thumbnails

Vrei sa afli cum sa poti sa atragi mai multi cititori pe blogul tau,
cum poti sa il optimizezi si sa il monetizezi?

Inscrie-te la RSS


Introdu adresa de email:     

{ 5 comments… read them below or add one }

Vlad Piersec August 11, 2011 at 5:42 pm

Personal nu folosesc meta tag. Prefer să controlez paginile pe care le vreau indexate sau nu direct din fisierul robots.txt.

O mică precizare. Ai scris în articol: ” numarul mare de link-uri do follow de pe o pagina are efecte negative in pozitionarea in rezultatele cautarilor si in calcularea Page Rank-ului”.
Vreau să te contrazic și să-ți spun că această afirmație nu este adevărată. Atributul nofollow nu influențează poziția în SERPs. BA mai mult oamenii s-au prins că nici PR sculpting-ul nu funcționează și de aceea preferă link-urile do follow. Însuși Matt Cuts scrie cum că în cazul folosirii nofollow, Link Juice-ul se “evaporă”. (vezi http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting/)
Aș îndrăzni să spun că în majoritatea cazurilor link-urile dofollow ajută deoarece prin folosirea lor se creează relații între bloggeri ce pot duce astfel la obținerea unor IBL-uri.

BloggerIn August 11, 2011 at 5:58 pm

@Vlad Piersec – Poate mai corect ar fi fost sa scriu “un numar foarte mare de link-uri”. Am citit si eu ce zice Matt Cutts, dar experienta mea e putin diferita.

Am avut o pagina cu peste 100 de link-uri “do follow”, o parte externe si o parte interne, in nici un caz link exchange. Dupa ce am schimbat o parte din link-uri din “do follow” in “nofollow”, page rank a crescut de la 2 la 3 iar pozitionarea in rezultate a crescut semnificativ. Am repetat aceeasi manevra pe alt blog, iar rezultatele au fost asemenatoare. De aici, am tras concluzia ca “numarul mare de link-uri do follow dintr-o pagina are efecte negative”.

Sunt 100% de acord ca link-urile dofollow ajuta, cum de altfel am si sustinut in articol si e o greseala sa folosim “nofollow” la nivel de site.

Multumesc pentru comentariu si pentru link. E util pentru toti cei care citesc acest articol.

Vlad Piersec August 11, 2011 at 6:13 pm

Toolbar PageRank-ul se actualizează la câteva luni (în jur de 6 până acu ceva vreme). În această perioadă de 4-6 luni e posibil ca pagina ta să fi primit link-uri care să fi contribuit la creșterea de PR. De asemenea, dacă una sau mai multe pagini care link-au către pagina în cauză, au primit un număr de IBL-uri relevante pot să transmită Link Juice și să și contribuie la ranking.

Sincer sunt foarte sceptic în ceea ce privește concluzia la care ai ajuns. Există mulți factori pe care nu i-ai luat în cauză ce putea duce la rezultatele menționate. Corelația nu implică automat și cauzalitate. :)

BloggerIn August 11, 2011 at 6:56 pm

@Vlad Piersec – Bineinteles ca am verificat si numarul de link-uri catre pagina respectiva si nu a crescut.

Concluziile pe care le trag sunt bazate atat pe multe articole si cursuri citite cat si pe experienta. Nu inseamna inca ca am 100% dreptate in ceea ce spun. De fapt, avand in vedere ca nimeni (din afara Google) nu stie exact cum functioneaza algoritmul, consider ca nu exista pareri 100% valide. Ne dam cu totii cu parerea.

Bineinteles, este dreptul tau sa fi sceptic si iti respect parerea.

In ceea ce priveste Matt Cutts, acesta spune si publica doar ceea ce este convenabil pentru Google sa spuna. Si e normal sa fie asa.

Zina August 14, 2011 at 6:33 am

Aoleu, câte mai am de învăţat ! Habar n-aveam de treaba asta cu do follow şi no follow ! Le-am văzut şi eu acolo şi am bifat index şi do follow fiindcă sunt o fire pozitivă şi nu negativistă ! :D

Leave a Comment

Previous post:

Next post: