Affiliate Marketing – Ce, cum si de ce?

by BloggerIn on December 14, 2010

Affiliate marketing reprezinta o modalitate prin care un producator este dispus sa lase persoane sau companii (numiti afiliati) sa ii promoveze produsele sau serviciile, si pentru fiecare vanzare sau actiune realizata (inscriere la newsletter, download brosura, etc.), sa plateasca un comision. Acest model de marketing s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani in lumea online, desi idea nu este noua.

Cei care au calatorit in strainatate au observat probabil ca in excursii autocarul se opreste la anumite magazine strategic alese. Motivele evocate de ghizi sunt legate de pauza de dezmortire, magazin cu obiecte traditionale, pauza de cafea, etc. De fapt, este vorba de o relatie de afiliere intre proprietarii magazinelor si soferi sau ghizi, prin care acestia din urma primesc un comision pentru fiecare cumparatura facuta de turisti.

Acest model a devenit foarte popular in lumea online si pentru ca, spre deosebire de offline, monitorizarea vizitatorilor si a vanzarilor se poate face foarte exact, astfel incat tot procesul este foarte eficient si transparent atat pentru afiliati cat si pentru producatori.

De ce functioneaza Affiliate Marketing

Simplu: affiliate marketing aduce beneficii atat celor care vand (producatorilor), dar si celor care promoveaza (afiliatilor). Iata cateva din aceste beneficii.

Beneficii pentru producatori

1. Nu prezinta nici un risc

Principalul avantaj pe care il are modelul de afiliere este ca producatorii nu pierd nici un ban. Daca o anumita companie cheltuieste o suma de bani pe o campanie de promovare, exista riscul ca respectiva campanie sa nu aduca beneficiile scontate, astfel incat cheltuiala reprezinta o piedere. Prin modelul de afiliere, acest risc se transfera in totalitate catre afiliati.

2. Promovare diversa si pe scara larga

Prin folosirea unui program de afiliere  producatorii pot sa isi diversifice si sa isi extinda eforturile de promovare prin cointeresarea unui grup larg de persoane sau companii. Afiliatii au acces la o audienta diversa si larga, pot avea idei originale de promovare, contacte in diverse medii, astfel incat, in final, produsul beneficiaza de o expunere larga si diversa.

Unele companii aleg chiar sa se bazeze in intregime pe acest model de promovare si sa reduca eforturile proprii de  promovare la minim. Bineinteles, pentru ca acest lucru sa functioneze, este necesar sa aiba comisioane atractive, dar avantajul mare este ca producatorul isi poate dedica intreaga atentie asupra imbunatatiri produsului si satisfacerea clientilor.

Beneficii pentru afiliati

1. Nu e necesar sa aiba un produs propriu

Pentru cei care au cunostiinte de marketing, modelul de afiliere este ideal pentru ca nu presupune investia de timp si bani in dezvoltarea unui produs propriu. Afiliatii promoveaza produse care sunt dezvoltate si intretinute de alte companii.

2. Flexibilitate

Un mare avantaj al modelului de afiliere este faptul ca afiliatii nu sunt legati de un anume produs, serviciu sau piata. E posibil sa fie promovate mai multe produse in acelasi timp, din aceeasi nisa sau din nise diferite. Aceasta flexibilitate permite afiliatilor sa experimenteze pe o gama larga de produse, strategii sau producatori, pentru a isi optimiza veniturile.

3. Fara clienti

Afiliatii sunt doar intermediari ai vanzarilor. Cu alte cuvinte, nu trebuie sa isi bata capul cu satisfacerea clientului, suport, etc.

Modele de afiliere

Affiliate marketing are patru forme principale, detaliate mai jos.

CPS

CPS sau Cost-Per-Sale este cea mai raspandita forma de afiliere. Producatorul plateste un comision afiliatilor sai atunci cand acestia aduc un nou client sau genereaza o vanzare. Aproximativ 70% din programele de afiliere disponibile online functioneaza pe acest model.

CPA

CPA sau Cost-Per-Action este un model prin care producatorul plateste un comision afiliatilor care trimit vizitatori ce efectueaza o anumita sarcina sau actiune. De exemplu, downloadeaza o brosura, se inscriu la newsletter, completeaza un sondaj, etc. Acest model este foarte profitabil pentru afiliati pentru ca vizitatorii nu trebuie sa cumpere nimic. Bineinteles, modelul prezinta un anumit risc pentru producator (e posibil sa nu poata transforma actiunile efectuate de vizitatori in vanzari), de aceea este folosit doar de 20% din programele de afiliere.

CPC si CPM

Un model mai vechi este acela de de a plati afiliatii in functie de numarul de click-uri trimise catre site-ul producatorului (CPC sau Cost-Per-Click), sau bazat pe numarul de afisari al unei reclame (CPM sau Cost-Per-Mille). Acest model este oarecum expirat pentru ca nu ofera nici o garantie producatorilor, iar beneficiile pentru afiliati sunt destul de reduse.

Multi-tier

Modelul multi-tier asigura afiliatilor castiguri nu numai din vanzari directe, dar si de la alti afiliati care au intrat in program la recomandarea afiliatului. De exemplu, un producator poate avea un program de afiliere prin care se castiga 50% din vanzari directe si 25% din vazarile realizate de sub-afiliati.

Cum functioneaza

Pentru cei care sunt interesati sa devina afiliati e important sa inteleaga tehnologia care sta la baza programelor de afiliere. Pe scurt, in momentul in care un afiliat se inscrie intr-un anumit program, acesta primeste un URL unic pe care trebuie sa il foloseasca atunci cand promoveaza produsele sau serviciile din programul respectiv. De exemplu, daca site-ul producatorului este www.xyz.com, un URL de afiliat ar putea sa arate asa: www.xyz.com/123.html sau www.xyz.com/aff=123.

Acest URL unic permite aplicatiei de management a afiliatilor sa indentifice afiliatul care trimite vizitatorul. Daca acesta cumpara produsul atunci aplicatia va adauga comisionul corespunzator in contul afiliatului.

Pe langa identificarea afiliatului in functie de URL-ul de unde vine clientul, cele mai multe aplicatii de afiliere stocheaza cookie-uri in browserele vizitatorilor astfel incat chiar daca acestia nu cumpara de la prima vizita dar cumpara dupa un anumit timp, afiliatului sa i se acorde comisionul ce i se cuvine.

Cat timp ramane cookie-ul activ? Depinde de program si de produs, de la 24 de ore pana la 60-120 de zile.

Concluzie

Affiliate marketing este o metoda simpla si eficienta de monetizare a unui blog, iar intelegerea modului de functionare si a beneficiilor atat pentru producatori cat si pentru afiliati reprezinta un pas important pentru cei interesati.

Related Posts with Thumbnails

Vrei sa afli cum sa poti sa atragi mai multi cititori pe blogul tau,
cum poti sa il optimizezi si sa il monetizezi?

Inscrie-te la RSS


Introdu adresa de email:     

{ 5 comments… read them below or add one }

Poker online gratuit December 14, 2010 at 6:35 pm

Este foarte interesat sa analizezi marketingul afiliat.
Cu toate acestea consider ca poate exista totusi un risc: afiliatul sa foloseasca metode gresite (de exemplu spam) pentru a promova produsele.

De asemenea ceva probleme cu Adwords sau reclamele de la Facebook.

Sau e posibil ca promovarea produselor sa nu fie in concordanta cu identiatea firmei.

Per total totusi, M.A. este convenabil, chiar si in Romania.

BloggerIn December 15, 2010 at 9:48 am

@Poker online gratuit – Ai mare dreptate. Afiliatii pot folosi metode nu foarte ortodoxe de promovare, ceea ce poate aduce prejudicii producatorului. Acest lucru se poate rezolva prin monitorizarea permanenta a afiliatilor si, eventual, suspendarea lor.

Daca producatorii folosesc ca sistem de management al afiliatilor aplicatii third-party, gen ClickBank, atunci riscul este si mai mic, pentru ca link-urile de afiliere nu vor fi legate direct de site-ul producatorului, ci de cel al intermediarului.

In general se merge pe principiul “There is no such thing as bad publicity”, asa ca orice referire la un produs sau serviciu se considera a fi un plus, indiferent de abordare.

Zina December 15, 2010 at 10:16 am

Mi-ar place şi mie să fac nişte bănuţi în felul ăsta. E interesant şi am înţeles şi eu cum merge treaba cu afilierea, mulţumesc, explici foarte clar. Este posibil ca, atunci când ai să faci analiza promisă site-ului meu, să-mi spui şi dacă are şanse la aşa ceva şi ce produse i s-ar putea potrivi? Te rog frumos !

BloggerIn December 15, 2010 at 7:54 pm

@Zina – Blogul tau e urmatorul pe lista si ma voi gandi la cateva produse la care sa te afiliezi.

Zina December 16, 2010 at 10:22 am

Multumesc foarte mult ! Astept analiza blogului cu emotie, crede-ma !

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: