Ce trebuie sa stii despre designul de blog: Footerul

by SeeL on September 29, 2010

Acest articol este prezentat de Silviu Stefu (SeeL) designer grafic si creator de logo la PixelGlow.ro.

Acum ceva timp am vorbit despre designul headerului unui blog. Am crezut si cred si acum ca headerul este prima mare sectiune a unui blog/site care merita o atentie sporita in ce priveste siteul. Spuneam ca este elementul de interfata care poate crea in mintea utilizatorului o imagine favorabila despre tine si blogul tau.

Am decis ca, de aceasta data, sa nu vorbesc despre designul continutului, cum ar fi fost normal, ci, pentru ca este prea mult de vorbit si am ramas oarecum dator, voi vorbi despre designul footerului.

Ce este footer-ul?

Definitiile spun ca footerul este reprezentat de cateva linii de text in partea de jos a unei pagini, insa, in webdesign, nefiind vorba numai despre text, spunem ca este spatiul din partea de jos a unei pagini web.

De obicei, acest spatiu este folosit pentru inserarea catorva linkuri catre zonele cheie ale unui site sau blog si de obicei este o zona monotona. Lucrurile nu trebuie, insa, sa stea asa. De ce? Pentru ca partea de jos a unui blog (footerul) nu este si sfarsitul lui.

De fapt este footerul util?

Din punctual meu de vedere, DA. Este foarte util, si veti vedea de ce.

Atunci cand un vizitator al blogului tau citeste articolele tale foarte interesante (ne place sa credem asta, nu?), este foarte posibil ca el sa ajunga undeva in partea de jos a paginii. De cele mai multe ori vizitatorul fie paraseste pagina, fie deruleaza pagina inapoi catre partea de sus. Acestea sunt doua situatii pe care orice blogger ar trebui sa le aiba sub control. Exact despre acestea vom discuta (mai mult eu :) ) in cele ce urmeaza.

Designul unui footer

In situatia in care vizitatorul, ajungand in zona footerului, doreste sa paraseasca pagina sau blogul pe care tocmai l-a “rasfoit”, putem sa-i recastigam atentia printr-o multitudine de posibilitati. Excluzand termenii de utilizare si copyright, putem insera in zona footerului elemente dintre cele mai diverse:

  1. Formular de contact – In cazul in care profilul blogului este, printer altele, si unul commercial, atunci, cel mai indicat este ca, in footer sa fie inclus si un formular de contact sau cel putin un link catre o pagina care contine informatii de contact. In cazul in care vizitatorul si-a conturat o parere buna despre serviciile pe care le oferi, este bine pentru amandoi ca acesta sa aiba posibilitatea de a te contacta in cel mai usor mod.
  2. Meniu de navigare – Este unul dintre cele mai comune elemente prezente in footer, dovedindu-si utilitatea atunci cand vizitatorul este deja interesat de alta sectiune a blogului tau.
  3. Formular de cautare – Din punctual meu de vedere acesta este un element indispensabil in footerul unui blog. De foarte multe ori, deruland blogul in jos, vizitatorul nu gasestea informatia pe care o cauta. In mod natural, este nevoie de un formular de cautare valabil pentru intreg continutul blogului. Trebuie mentionat si faptul ca in WordPress acest lucru este permis cu foarte mare usurinta daca ai cunostinte minime despre codul sursa.
  4. Linkuri de abonare – Daca cititorul blogului tau a fost multumit de informatiile primite prin intermediul celor citite, atunci mai mult ca sigur va vrea sa citeasca articolele tale si pe mai departe. Pentru ca este lenes, nu va derula pagina inapoi pentru a cauta linkurile de abonare. Asadar, ii poti face un serviciu atat lui cat si tie, adaugand linkuri sau iconite pentru abonare la RSS, newsletter, Twitter, facebook, etc.
  5. Despre tine – Exista scenariul in care un vizitator “a aterizat” pe blogul tau din surse externe (motoare de cautare sau alte bloguri). Incepe sa citeasca si nu se mai poate opri pentru ca articolul este mult prea interesant (din nou ne place). Mai mult ca sigur va fi curios sa afle ce fel de gandire avansata poate oferi informatii atat de pretioase. De aceea, o scurta descriere a blogului sau a persoanei tale niciodata nu va strica in footerul blogului.
  6. Scurta relatare a serviciilor oferite – Din nou, acest element de footer este indicat pentru cei ale caror bloguri au si o destinatie comerciala. Pe cateva sectiuni marunte se pot structura informatiile esentiale despre serviciile oferite, in asa fel incat vizitatorul sa afle ca pe langa informatii, oferi si produse sau servicii contra cost.
  7. Ultimele postari pe Twitter – Multi bloggeri aleg sa adauge footerului blogului lor un compartiment special pentru “ciripituri”. Tind sa cred ca acest comportament este unul mai mult de advertising decat de utilitate, pentru ca eu, personal, nu doresc ca vizitatorul sa paraseasca blogul meu pentru a face cunostinta cu contul meu de Twitter.

Acestea sunt doar cateva dintre multele utilitati pe care le poate avea footerul unui blog, insa acesta trebuie gandit in special ca un instrument de recastigare a atentiei vizitatorilor. Este foarte important ca designul footerului sa fie imbinat armonios cu utilitatea, potrivindu-se perfect cu aspectul general al blogului.

De fiecare data cand gandesc un footer, incerc ca designul lui sa fie la fel de atragator decat designul headerului dar cu o utilitate mai mare. Tocmai de aceea in acest articol am vorbit mai mult despre ceea ce trebuie sa faca un footer decat despre cum trebuie sa arate.

Daca va amintiti, putin mai sus am mentionat si situatia in care vizitatorul doreste sa deruleze pagina blogului spre partea de sus. Este politicos din partea ta, ca administrator, sa inserezi un link “back to top” in continutul footerului. Poti afla cum sa inserezi un astfel de link aici.

Pentru site-ul meu, pixelglow.ro , am ales un design de footer care se potriveste cu aspectul general al site-ului, insa imbina si utilitatile prezentate la punctele 4, 5 si 6, respectiv linkuri de abonare, scurta descriere si scurta relatare a serviciilor oferite.

Care este parerea voastra in ce priveste designul si utilitatile footerului?

Related Posts with Thumbnails

Vrei sa afli cum sa poti sa atragi mai multi cititori pe blogul tau,
cum poti sa il optimizezi si sa il monetizezi?

Inscrie-te la RSS


Introdu adresa de email:     

{ 3 comments… read them below or add one }

BloggerIn September 30, 2010 at 1:47 pm

Recunosc ca de multe ori neglijez aceasta parte in blogurile pe care le am, desi cunosc importanta footerului.

Imi propun sa indrept acest lucru pentru BloggerIn.ro. Ce crezi/credeti ca ar trebui sa contina footerul?

SeeL September 30, 2010 at 8:05 pm

:) sa raspund eu? Cel putin un formular de cautare. Aceasta pentru ca blogul tau este bogat in informatii.

pagina lipsa December 24, 2010 at 9:55 am

Merci, de mare ajutor ,se poate o parere constructiva estetic vorbind pentru blogul meu ?

Leave a Comment

Previous post:

Next post: